For at reducere trængsel i København fra udefrakommende trafik, er det besluttet betalingszonerne for parkering skal justeres.
Zoneinddelingen forbliver uændret, men taksterne blive hævet: I grøn zone stiger prisen til samme niveau som den nuværende rød zone, i blå zone hæves prisen til grøn zones nuværende niveau, og i gul zone stiger prisen til blå zones niveau. Desuden ophører den gratis parkering om søndagen.
Fra 2025 vil en beboerlicens til elbiler koste kr. 1.200,- årligt, mens licensen for benzinbiler med laveste brændstofforbrug vil koste kr. 1.800,- årligt.
Der vil desuden blive fjernet op til 525 parkeringspladser på gadeplan, ifølge København’s budgetaftale for 2025.
De politiske partier er enige om, at bilerne skal fylde mindre i det københavnske gadebillede, så der kan skabes mere plads til nye grønne områder og mere byliv. Derfor afsætter partierne 30 mio. kr. årligt i perioden 2025-2028 til grønne initiativer og byrum, som kan etableres i takt med at parkeringspladser rykkes fra gadeplan til parkeringsanlæg skriver København’s kommune i en pressemeddelelse.
Læs også København’s Kommune er topscorer, når det gælder om at få penge i kassen for parkering