20 år siden første spadestik: Nu vil man gøre bydel mere populær – Sådan skriver TV2 Kosmopol om By og & havn’s nye kampagne om Ørestad.
Scroll ned for at læse hvad vi mener.
By & Havn iværksætter nu en charmeoffensiv, der skal gøre den københavnske bydel mere populær. Der er gået 20 år, siden de første spadestik blev taget til den københavnske bydel, Ørestad. Og 27.500 københavnere har adresse i Ørestad. Men bydelen slås med en række fordomme om, hvordan det er at bo der, og det vil udviklingsselskabet By & Havn nu gøre med i en ny kampagne, skriver TV2 Kosmopol.
I en pressemeddelelse fra selskabet siger direktør Anne Skovbro: “Der er mange fordomme om Ørestad blandt københavnerne, men dem der bor her synes, at deres bydel kan noget og er træt af fordommene. Derfor søsætter vi denne kampagne, som på en sjov og skæv måde sætter fokus på, at Ørestad er blevet voksen, og at hverdagslivet blomstrer. I By & Havn har vi ofte mødt en efterspørgsel fra kvarterets beboere på kommunikation med et fokus på Ørestads særlige sider, som skaber glæde og stolthed over bykvarteret. Og vi har mærket stor interesse for at hjælpe os med kampagnen fra mange af Ørestad’s beboere”.
Det mener vi
Ørestad mangler identitet og fremstår som en bydel domineret af høje bygninger og skyggefulde gader. Bebyggelserne ligger meget tæt og bærer tydeligt præg af, at der er tænkt mere i pladsoptimering end i livskvalitet.
I området omkring Bella Center kan man se eksempler på dette, hvor rækkehusene ligger så tæt, at beboerne kan stå i deres eget soveværelse og se, hvad genboen har på sin middagstallerken.
Der er enkelte bygninger i Ørestad, hvor der er brugt farver eller eksperimenteret med anderledes materialer, men de fleste bygninger fremstår stadig kolde og upersonlige. Det er svært at skabe en indbydende atmosfære i en verden af beton, stål og glas. Den moderne byggestil er meget “kold” og inviterer ikke til hygge, hvilket gør det udfordrende for Ørestad at opbygge en imødekommende og varm stemning.
Hvorfor skulle folk egentlig forlade deres hyggelige boliger fra 1940’erne med grønne fællesarealer for at flytte til en ny bydel med skyhøje huslejer for enden af en metrolinje? Godt nok findes der både en skakklub og en schæferhundeklub, og man kan – som i By & Havn’s reklame – sjippe på gaden, men det ændrer jo ikke på områdets fremtoning eller de høje huslejepriser. Men bevares, hvis folk er glade for at bo der, så skal de da endelig nyde det. Husk på, at vi kun fortæller ud fra, hvad vi ser som besøgende.
Kalvebod Fælled
Selv Kalvebod Fælled, så skøn som den er, kan ikke helt opveje kulden fra betonen, og slet ikke når vinden står på og gør gaderne endnu mere ufremkommelige. Bjarke Ingels’ ikoniske 8-tallet blev skabt med en vision for Ørestad, hvor beboerne kunne nyde udsigten over Fælleden og opleve en balance mellem natur og moderne arkitektur. Men siden da er det desværre gået ned ad bakke, og de fleste bygninger vender nu “den forkerte vej” i forhold til den fantastiske udsigt over Fælleden.
På gadeplan er der kun 30 minutters gratis parkering, så selvom vi nyder at lufte hunden i de grønne omgivelser, nægter vi at blive længere og finde vej ind i et af de utallige P-huse.
Hvor er butikkerne og café livet?
De gange, vi har besøgt stedet, har gaderne været tomme, og det eneste liv, vi kunne finde, var i den lokale Rema 1000. Selv på en solskinsdag, var der ikke meget at komme efter. Selvfølgelig er der også Field’s, men det er ikke et sted, man kan hænge ud for længe, uden at det hurtigt bliver lidt kedeligt.
Der mangler i den grad liv og varme, både i form af mennesker, butikker, caféer og andet, der kunne skabe en levende og imødekommende atmosfære. Vi tror, det er en kæmpe opgave at løfte Ørestad til et levende og indbydende område, og der skal mere til end bare en kampagne for at ændre stemningen, i hvert fald for os som udefrakommende.
Amager fælled
Og så kan man ikke undgå at nævne al den debat, der har været omkring Amager Fælled og den omfattende negative omtale, det har medført. Er det virkelig nødvendigt at tage disse store naturområder, hvor sjældne dyr lever, og bygge huse og lejligheder til folk, der formentlig slet ikke er født i København?
Det kan godt være, at det nuværende Ørestad, som der reklameres for, ikke er bygget direkte på det område, hvor den sjældne salamander levede, men for udefrakommende gør det næppe den store forskel om det hedder Ørestad Nord, City eller Syd. Der kan ikke herske nogen tvivl om, at debatten om Amager Fælled og Ørestad Nord vil blive husket i mange år frem.
Her er der lykkes bedre
For at Ørestad skal blive et sted, der ikke kun appellerer til de nuværende beboere, men også til folk fra andre dele af byen, kræver det en visionær tilgang og store idéer.
Det ville være fantastisk, hvis man kunne skabe noget, der også tiltrækker besøgende – som man ser i Havnevigen, hvor der er skabt et område med både eksklusive boliger, lejligheder, forskelligt materialevalg, caféer, strand og charme. Her er det lykkedes at skabe et langt mere indbydende og levende område.
Nordhavn er også et eksempel på en ny bydel, der er lykkedes bedre end Ørestad. Selvom området måske også kan føles en smule “koldt,” er det både attraktivt at bo og opholde sig der. Især havnebadet og Konditaget Lüders er kæmpe succeser, der tiltrækker både beboere og besøgende og skaber en levende atmosfære, som Ørestad kunne lære af.
Vi sender varme og charme i retning af By & Havn – det kan der være brug for!