
Facebook, Instagram, YouTube…: Danskerne er vilde med sociale medier
Danskerne har officiel status af at være det folkefærd i EU, hvor udbredelsen af sociale medier er højest. Den position bekræftes af en ny undersøgelse, der viser, at hele 94 procent af befolkningen har oprettet en profil på mindst ét socialt medie.
I gennemsnit er over halvdelen af den voksne befolkning – 57 procent – aktiv på tre sociale medier, viser en befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen IDA blandt godt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere.
Facebook er stjernen
Facebook er fortsat den absolutte stjerne og har fast plads i 85 procent af danskernes onlineliv, mens Instagram, Youtube og Snapchat kommer ind på de næste pladser. Langt størstedelen angiver, at de er på Facebook på grund af det sociale netværk, men tæt på halvdelen svarer, at de – også – er på Facebook for at få væsentlige informationer fra eksempelvis beboerforeninger, fritidsaktiviteter og uddannelse.
Fravalg af X
Undersøgelsen viser dog samtidig en tendens til, at flere danskere har fravalgt sociale medier i løbet af de seneste to år. Det gælder i særdeleshed X og TikTok.Således svarer 35 procent af X-brugerne, at de har forladt platformen i løbet af de seneste to år. Det samme gælder 27 procent af TikTok-brugerne.