Der var engang, hvor en taxa var ens garanti for en problemfri tur hjem. Man kunne sætte sig ind, sige sin destination og lade chaufføren klare resten. I dag ser det ofte anderledes ud. Chaufføren virker træt eller er dybt optaget af en telefonsamtale under hele turen. Det efterlader kunden med en følelse af at være til besvær frem for velkommen.
Men værre end dårlig service er den utryghed, som nu præger branchen. Natten til lørdag den 7. december blev en kvinde ifølge sigtelsen voldt@get i en taxa i København. Det er ifølge B.T. den femte voldt@gtssag i taxabranchen på bare ét år. Hvordan kan det være blevet så usikkert at bruge en taxa – et transportmiddel, der netop burde stå for sikkerhed og tryghed?
Mette Thiesen foreslår “Uber”
Man skal som bruger selv kunne vælge sin taxachauffør ud fra for eksempel navn, alder og køn, lyder det fra Mette Thiesen, der er retsordfører for Dansk Folkeparti til B.T. Samtidig mener hun, at vognmænd skal kunne straffes, hvis de ansætter en taxachauffør uden at tjekke, om han har en plettet straffeattest.
»Det, vi forestiller os, er, at man laver en eller anden form for løsning, der sikrer, at man som kvinde kan føle sig tryg, når man tager en taxa hjem, eller hvis man som mor sætter sin store datter ind i en taxa,« siger Mette Thiesen til B.T., der forestiller sig, at en app af en art ville være oplagt til formålet.
Alt det Uber kan
Og sjovt nok er det præcis alt det, Uber kan! Uber-chauffører i udlandet er efter vores erfaring altid venlige og imødekommende. Måske fordi de ikke har en sur vognmand, der presser dem med urimelige krav, fordi de selv kan bestemme deres arbejdstider, og fordi de bliver bedømt af kunden efter turen. Har du været i et Uber-land uden for Andedammen, vil du med garanti finde det både nemt og bekvemt.
Trygheden er vigtig
Det er muligt at dele tur-ruten med sine nærmeste, så kan far holde øje med datteren på vejen hjem eller man kan dele med en veninde. Der er mulighed i Uber-appen for at klikke på en knap hvis man er utryg eller har brug for hjælp under turen. Sensorer og GPS-data kan registrere, om en tur har et uventet langt stop. I så fald vil Uber reagerer.
Bedømmelser til chaufføren
Efter hver tur bedømmer man chaufføren, og deres samlede bedømmelser er synlig for andre kunder. Altså, det Uber, vi smed ud af Danmark på røv og albuer, er nu lige det, vi mangler. Måske er det bare på tide at indse, at tiden er løbet fra taxasystemet, som vi kender det i dag.
Nyt er farligt
Da Uber gjorde sit indtog valgte man at give monopol til taxabranchen. Det er jo så typisk dansk – nyt er farligt! Hvis det stod til os, skrottede vi hele det “gode” gamle taxasystem, bød Uber velkommen tilbage og lod dem tage over. Uber har alt det vi har brug for i et moderne København. De chauffører, der stadig brænder for jobbet, kunne skifte til Uber, mens resten kunne finde noget helt andet at lave – langt væk fra alt, der minder om kundeservice.
Bestil via Uber-appen i 2025
Ifølge Uber’s website får DRIVR som taxapartner i København adgang til Uber’s globale netværk af aktive passagerer i det nye år. Det er et lille skridt på vejen mod en ny æra. Da får DRIVR chauffører adgang til Uber’s kæmpe netværk af brugere verden over, hvilket vil sige at kunder med Uber-appen kan bestille en DRIVR.