I september skrev vi hos Detskerikbh.dk om introduktionen af dele-elcykler i København’s omegnskommuner. Dengang var vi små skeptiske og skrev om faren ved at folk ikke ville tage dem til sig, og at vi kunne risikerer at stå tilbage med en masse grønne cykler, der blev til moderne, elektrisk gadekunst. Nu et par måneder senere, flyder de grønne cykler rundt på gaden.
Gladsaxe Kommune: Vi Arbejder På Sagen
Gladsaxe Kommune, der deltager i ordningen, erkender, at delecyklerne giver udfordringer. “I Gladsaxe er vi opmærksomme på, at cyklerne nogle steder optager cykelparkeringspladserne og flyder i byen udenfor de definerede parkeringszoner. Det arbejdes der på at løse,” udtaler kommunen – som var de eneste der svarede tilbage inden deadline.
Flere initiativer er allerede sat i gang: – Bøderne for forkert parkering er hævet fra 26 til 70 kr. – Parkeringszonerne udvides, og parkeringsforholdene justeres løbende. – Et nyt telefonnummer til leverandøren planlægges, så borgere kan melde efterladte cykler.
Selvom cyklerne har GPS, har leverandøren endnu ikke formået at indfri målet om hurtigt at hente forkert parkerede cykler. Dette skyldes ifølge udtalelsen fra Gladsaxe kommune, at ordningen stadig er i en tidlig testfase, som løber frem til udgangen af 2025. Derefter vil Trafik- og Teknikudvalget evaluere, om delecyklerne skal fortsætte i Gladsaxe Kommune.
Elektrisk gadekunst eller Praktisk Transportmiddel?
Da vi skrev vores første artikel om cyklerne advarede vi om, at cyklerne risikerede at ende som “elektrisk gadekunst”, hvis de ikke blev taget ordentligt i brug. Med de nuværende udfordringer ser det ud til, at forudsigelsen om, at dele-elcyklerne ender som gadekunst, allerede er blevet til virkelighed.
Bliver de overhovedet brugt?
Der er uden tvivl mange cykler rundt omkring, men er der nogensinde nogen, der bruger dem? Helt ærligt – vi ser dem langt oftere stå eller ligge henslængt alle mulige steder, end vi ser dem i bevægelse.
Prisen skal justeres
Kommunerne og leverandøren skal arbejde tættere sammen om at løse problemerne, samtidig med at borgerne skal tage ordningen til sig. At hæve bøderne for forkert parkering, lyder desperat. Som vi regnede på, i vores første artikel, er en stor del af udfordringen, at cyklerne simpelthen er for dyre. Priserne er nødt til at blive justeret, hvis dele-elcyklerne skal have en chance for at blive en succes.
Er leverandøren problemet?
“Selvom cyklerne har GPS, har leverandøren endnu ikke formået at indfri målet om hurtigt at hente forkert parkerede cykler”, hvilket lyder som om at leverandøren ikke lever op til forventningerne. I andre lande hvor de har dele-elcykler fungerer ordningen langt bedre, og mange steder har de særlige parkeringspladser til delecyklerne. I andre lande har de også kunne finde ud af at have dele-løbehjul – hvorfor vi i Danmark er så dårlige til den slags transport er en gåde.
Spørgsmålet er, om det er muligt at vende situationen – eller om dele-elcyklerne blot ender som en kortlivet, grøn parentes i forstædernes gadebillede. Indtil videre må vi væbne os med tålmodighed og håbe, at de grønne cykler finder deres plads – både i byen og i borgernes hverdag. Men ærligt talt, idéen om dele-elcyklerne lød nok bedre på papiret, end den fungerer i praksis, i hvert fald i dens nuværende form.
.