Du har nok bemærket de grønne cykler ved din lokale station eller på villavejen. De står der som en del af et forsøg fra Region Hovedstaden, der har sendt dele-elcykler ud i en række forstadskommuner. Vi dykker ned i priserne længere nede i artiklen. Læs vores konklusion nederst i artikelen.
Ideen er, at afstanden på blot et par kilometer til det nærmeste busstoppested eller station kan være den barriere, der får folk til at vælge den kollektive transport fra.
Kommunerne, der er med i projektet, er Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
De nuværende introduktions-priser ser sådan her ud:
Leje: Pay as you go (betalt hver gang): 5 kr. for at låse cyklen op og derefter 2,60 kr. pr. minut.
Dagspas med 2 ture: For 39 kr. kan du tage to ture på op til 20 minutter hver. Hvis du har svært ved at holde tiden, betaler du 2,60 kr. for hvert minut ekstra – lidt ligesom en taxa, der aldrig stopper taxametret.
Abonnementer:
Unlock-pas: For 29 kr. om måneden kan du låse cyklen op så meget du vil, men du betaler stadig 2,60 kr. pr. minut for selve turen.
Dott Flex: For 119 kr. om måneden får du op til 20 ture på op til 20 minutter. Kører du længere tid, ryger der 2,60 kr. pr. ekstra minut på kontoen.
Hvad koster det så for 10 minutters kørsel x 2 om dagen i 5 dage
Lad os sige, at du tager en 10 minutters tur til og fra stationen, to gange om dagen uden at have et abonnement. Det ser sådan ud:
Opstart pr. tur: 5 kr. Minutpris pr. tur: 10 minutter x 2,60 kr. = 26 kr. Samlet pris pr. dag for to ture: (5 kr. + 26 kr.) x 2 = 62 kr. Samlet pris for 5 dage: 62 kr. x 5 dage = 310 kr.
Hvad er så den billigste løsning?
Med udgangspunkt i ture af 10 minutter:
Med udgangspunkt i ture af 25 minutter:
Hvis du tager 3 ture eller færre om måneden, vil det være billigst at bruge Pay as you go. Hvis du derimod tager 4 ture eller flere om måneden, vil Dott Flex være den mest økonomiske løsning.
Dott flex er særdeles fordelagtig hvis du holder dig indenfor rammerne af de 4 (jo flere op til 20 jo bedre) – 20 ture, af en varighed på max 20 minutter.
Unlock pas, en dårlig deal
Hvis du håber på at finde en økonomisk fordel ved Unlock-pas, skal du nok lede længe. Så vidt vores matematiske evner rækker, vil Unlock-pas næsten altid være dyrere. Kun ved hyppige og ultra korte ture, hvor man dårligt kan nå at sætte sig op og træde i pedalerne. Eks. 6-10 ture om måneden, af 3 minutters varighed vil unlock pas kunne betale sig.
Et spændende projekt, men…
Hos Detskerikbh.dk mener vi, at delecyklerne er en god idé, på papiret – grønt, fleksibelt og elektrisk! Mange vil måske argumentere for, at de allerede har en cykel, eller en som bare skal graves frem fra kælderen, men for dem, der ikke ejer en cykel i forvejen, kan delecyklerne måske være en praktisk løsning. Dog er alle de forskellige priser og abonnementer lidt forvirrende, og for dyre.
Der er risikoen for, at der ikke er en cykel i nærheden, når man skal bruge den, hvilket kan være frustrerende. Der er også farer for at folk simpelthen slet ikke tager dem til sig. Hvis folk ikke benytter dem, og prisen ikke justeres, risikerer vi blot at stå tilbage med en masse grønne cykler, der bliver til moderne, elektrisk gadekunst.
Info fra Region Hovedstaden og Dott appen. Forbehold for eventuelle regnefejl.