
Øko i comeback: Salget stiger efter svære år
Salget af økologiske fødevarer i detailhandlen i 2024 tangerede det tidligere rekordsalg fra 2020. Det viser nye tal fra Danmarks statistik. Det samlede salg havde en værdi på 16,0 mia. kr., og det er en fremgang på 3,0 procent i forhold til året før.
De to største økologiske varegrupper er frugt og grønt samt mejeriprodukter. De nye tal viser, at salget af økologisk frugt og grønt steg med 7 pct. til i alt 6,1 milliarder kr. i 2024. Der blev solgt økologiske mejeriprodukter for i alt 4,0 milliarder kr., hvilket er det samme som året før. Der blev endvidere solgt økologiske æg for 787 millioner kr. og brød, mel og gryn for 1,4 milliarder kr.
Pesticider, nej tak
”Stigningen i salget af økologisk frugt og grønt viser, at det er fraværet af pesticidrester, som er det vigtigste købsargument for forbrugerne,” siger Carsten Ahrenfeldt, som er markedschef i Økologisk Landsforening. Han hæfter sig også ved, at prisstigningerne på økologiske fødevarer ligger på omkring en pct. og dermed er lavere end prisstigningerne på fødevarer generelt.
”Når prisforskellen mellem det økologiske og konventionelle bliver mindre, er det alt andet lige med til at skubbe forbrugerne positivt i retningen af at købe økologi,” siger han.
Billede: AI